Az M0 körgyűrű hídjai: Deák Ferenc híd



A galéria megnyitásához kattintson a képre




Építés éve Tervező Szerkezet Hossza Bővítése
1986–1990 dr. Sigrai Tibor (UVATERV) felsőpályás, ferde gerincű, egycellás szekrénykeresztmetszetű öszvérhíd 770 m 2013

A II. világháború után az első, végleges jellegű, új helyen megvalósult budapesti Duna-híd a Hárosi, amely 2003-tól Deák Ferenc nevét viseli. A főváros legdélibb hídját az átmenő forgalom mentesítésére tervezett M0-s autóút részeként 1990-ben adták át. Budapest legforgalmasabb dunai átkelőjeként összeköti a XXI. és XXII. kerületeket, valamint bekapcsolja a Csepel-sziget településeit a város közlekedésébe. A körgyűrű déli szakaszának Soroksári Duna-hídja ugyancsak 1990-ben készült el, de már a főváros területén kívül található.

A Budapestet elkerülő körgyűrű koncepciója már 1941-ben megjelent az ország autópálya hálózatának terveiben, amelynek legfőbb feladata a fővárost érintő belföldi és nemzetközi tranzitforgalom levezetése, illetve távoltartása volt a belső kerületektől, egyben a belvárosi Duna-hidaktól. A hatvanas években ismét napirendre került az elkerülő út, de végül csak 1974-ben kezdték el tervezni azt, miután a közúti forgalom növekedése egyre nehezebbé tette a város közlekedését.

A közlekedés fejlesztését célzó tervek között 1986-ban készült el a Hídprogram, amely kimondta, hogy a dunai átkelési kapacitás bővítése érdekében új hidak építésére van szükség a főváros déli részén. A kérdés csak az volt, hogy előbb a Hungária-körgyűrűt építsék-e ki teljesen a Lágymányosi híddal, vagy az M0-ás autópálya déli hídja készüljön-e el, ami lehetővé tenné, hogy a tranzitforgalom kikerülje a várost.

Az útgyűrű részletes tervezése és építése szakaszosan kezdődött el, és máig is folyamatosan zajlik. A déli szakasz két hídjának építésére egy 1986-ban tartott pályázat eredményeképp a Hídépítő Vállalat kapott megbízást, az UVATERV által készített tervek szerint. Az 1990-ben átadott hidat 2013-ban, egy új hídszerkezet építésével, három sávosra bővítették.