A galéria megnyitásához kattintson a képre
Építés éve | Tervező | Szerkezet | Hossza | Felújítása, bővítése |
---|---|---|---|---|
1873–1877 | valószínűleg Feketeházy János | rácsos acélhíd | 472 m | 1911–1913, 1946–1953, 2020–2022 |
A Duna főágán átívelő közúti hidakon kívül – az országos forgalom és elsősorban az áruszállítás szempontjából – nagy jelentősége van a vasúti hidaknak is. Olyannyira, hogy már a 19. század második felében felmerült, hogy az addig egymástól független vasútvonalak között az összeköttetést Duna hidakkal biztosítsák. Erre az egyre élénkülő gazdasági, kereskedelmi kapcsolatok miatt nagy szükség volt, a kiegyezés és a városegyesítés időszakában pedig a politikai feltételek is adottak voltak a vállalkozáshoz.
Az 1872. évi IX. törvény elrendelte a pályaudvarokat összekötő vasútvonal és ennek részeként egy vasúti híd létesítését. Az építkezés a város beépített területétől délre 1873-ban kezdődött el és 1877-ben adták át a forgalomnak a kétvágányú Összekötő vasúti hidat.
A nagy terhelés és a felhasznált vasanyag minőségi problémái miatt 1911 és 1913 között a híd pillérjeit északra meghosszabbították és azon egy újabb szerkezetet építettek fel, ami átvette az addig folyamatosan működő korábbi híd szerepét.
A hidat 1944. december 31-én felrobbantották, helyén előbb egy egyvágányú szükséghíd, 1946 őszén „K”-híd, majd 1953-ra a végleges ikerhíd épült fel. 2020 és 2022 között ezt a szerkezetet elbontották és három teljesen egyforma új híd épült a régi pillérekre, így az Összekötő vasúti híd háromvágányosra bővült. 1995-ben adták át a vasúti híd mellett, de önálló pilléreken nyugvó Lágymányosi hidat.
A galéria megnyitásához kattintson a képre.
Építés éve | Tervező | Szerkezet | Hossza | Felújítása |
---|---|---|---|---|
1894–1896 | Societa Nationale delle Ufficine di Savigliane | rácsos acélhíd | 673 m | 1954–1955, 2008 |
Az Esztergom–Budapest vasút tervezésekor merült fel, hogy a vonalat a pesti oldalra is át kellene vezetni, mivel a szállítmányok nagyobb része arra tart. A vasútvonal olasz tulajdonosa, magyar állami hozzájárulással egy olasz vállalatot bízott meg a szükséges egyvágányú vasúti híd tervezésével és kivitelezésével Újpest és Óbuda között. Az építkezés 1894 és 1896 között zajlott, és az elkészült híd többszöri megerősítés után 1944-ig állt, amikor több bombatalálat és robbantás tönkretette.
Mivel a forgalmi szempontok nem indokolták a gyors helyreállítást, ezért csak 1954–1955-ben építették újjá az Összekötő vasúti hídon ideiglenesen működő „K”-híd elemeinek felhasználásával. Egészen a 2008-ig ez a szerkezet szolgálta a vasúti-, kerékpáros- és gyalogosforgalmat. Akkor modern rácsos szerkezetre cserélték ki.