Hidak mint az emlékezet helyei



1 / 25
2 / 25
3 / 25
4 / 25
5 / 25
6 / 25
7 / 25
8 / 25
9 / 25
10 / 25
11 / 25
12 / 25
13 / 25
14 / 25
15 / 25
16 / 25
17 / 25
18 / 25
19 / 25
20 / 25
21 / 25
22 / 25
23 / 25
24 / 25
25 / 25

A Lánchíd pesti előtere rendezési tervét a Fővárosi Közmunkák Tanácsa főmérnöke, Reitter Ferenc készítette el. A híd tengelyében az osztrák-magyar uralkodó, I. Ferenc József lovasszobra állt volna, amely az uralkodót kivont karddal ábrázolta, épp úgy, ahogy 1867-ben felhágott az ehelyütt emelkedő koronázási dombra. A magas oszlopok tetejére Szent István és Mátyás magyar királyok, a parkosított tér szélein kortárs államférfiak, Széchenyi István és Deák Ferenc állószobrai kerültek volna – végül csak az utóbbiak valósultak meg. Reitter Ferenc: A Ferenc József tér szabályozási terve, 1877. (BTM KM Építészeti Gyűjtemény 387.3)
A Margit híd végleges, a francia Ernest Gouin cég által készített terveinek díszítésére 1873-ban pályázatot írtak ki. A pályamunkák közül egyedül Schulek Frigyes magyar építész terve ismert. Schulek Frigyes: A Margit híd középoszlopa (BTM KM Építészeti Gyűjtemény 61.31.1)
A mai Petőfi híd eredetileg egyike volt a Horthy Miklós kormányzó megválasztása 20. évfordulóját megörökítendő alkotásoknak, tehát maga is emlékmű. Az I. világháborúban az osztrák-magyar flotta egyik parancsnokaként szolgáló Horthyról elnevezett híd kínálta magát a háborúban hős halált halt magyar tengerészek emlékének megörökítésére. Szentgyörgyi István szobrász és Miskolczy László építész 1937-ben felavatott művén a kormányzó egykori hajójának orrát mintázó talapzaton a Támadás géniusza vezeti a tengerészkürtöst, felettük a fiumei kikötő világítótornyának kicsinyített mása magasodik. Képeslap, 1940 körül (FSzEK BGy K 661)
Az Észak-Pestet és Óbudát összekötő híd hivatalosan csak 1958-tól viseli a honfoglaló magyarokat vezető Árpád vezér nevét. A hagyomány szerint Óbudán eltemetett törzsfő emlékműve azonban már a legkorábbi hídterveken, például Francsek Imre 1915-ös művén is megjelenik. (BFL XV.17.d.328.3950)
Ferenc József 1898-ban meggyilkolt feleségének, Erzsébet királynénak az emlékművét a Lánchíd tengelyének budai végpontjába, a Várhegynek az Alagút feletti részére tervezték. Bálint és Jámbor építészek, valamint Zala György szobrász 1902. évi pályatervének gipszmintája. (Magyar Mérnök és Építész Egylet Közlönye 1902)
Zala György Erzsébet királyné szobra végül jóval egyszerűbb formában a királynéról elnevezett Erzsébet híd pesti hídfőjénél kapott helyet 1932-ben. A világháborúban épen maradt szobrot és a Hikisch Rezső építész által tervezett épületet 1953-ban lebontották, majd a szobrot 1986-ban Budán állították fel újra. A Március 15. tér, 1953. (Fortepan /UVATERV)
Az Erzsébet híd építész-tervezőjének, Nagy Virgilnek a híd kivitelezett formáját mutató festménye a hídfőknél megépített talapzatokra tervezett, de soha fel nem állított lovasszobrokat is ábrázolja. Nagy Virgil: Az Erzsébet híd távlati képe, 1903. (BTM KM Építészeti Gyűjtemény 2003.3)
Az Erzsébet híd pilléreihez tervezett emlékművekkel ellentétben a 11. században e helyt mártírhalált halt Gellért püspöknek a hídtengely vonalában a Gellérthegy oldalába szánt szobra megvalósult. Képeslap, 20. század eleje (BFL XV.19.d.2.a.23)
Erzsébet királyné szobra Budán, 1990-es évek (BFL XV.19.e)
Erzsébet királyné szobra Budán, 1990-es évek (BFL XV.19.e)
Erzsébet királyné szobra Budán, 1990-es évek (BFL XV.19.e)
A Rákosi-címer 1949-től egészen az 1973-ban történt felújításig a Széchenyi lánchíd pillérjén és az Alagúton maradt, ekkor cserélték le a Kádár-címerre, 1973. (Fotó: Domonkos Endre, Főmterv)
A Széchenyi lánchídon 1973-ban elhelyezett, 1957-ben megalkotott Kádár-címer és az egyik kandeláberen lévő koronás kiscímer képe, 1989. (BFL XV.17.e.306.418)
A Lánchíd pillérje, 2023. (Fotó: Tálas Róbert, BFL)
A Lánchíd pillérje az eltakart Kádár-címerrel, 1990-es évek. (BFL XV.19.d.5)
A Szabadság híd kapuzata az eltávolított címerrel, 1961. (Fortepan / Sólyi Ilona)
A Szabadság híd kapuzata az eltávolított címerrel, 1961. (Fortepan / Sólyi Ilona)
Menekülők a Vörös Hadsereg tiszteletére feldíszített egykori Ferenc József híd előtt, 1945. (Fortepan / Vörös Hadsereg)
A Szabadság híd kapuzatán elhelyezett történelmi középcímer, amelyet a híd felújítása során rekonstruáltak, 1985. (BFL XV.17.e.306.3471)
A Szabadság híd kapuzata, 2023. (Fotó: Tálas Róbert, BFL)
Grand Hotel Hungária menülapja, 1876. (MKVM  VD DA.1970.123.1)
Budapest székesfőváros 400 korona értékű kölcsön kötvénye, 1911. (BFL IV.1413.i. 532/1911)
Fiume Szálló számolócédulája, 1910-es évek (MKVM KD 1983.156.1)
Müller Testvérek Rt. reklámja, 1937. (MKVM KD 1973.409.1.12)
Budapest, Ferenc József-híd villamoskocsival, háttérben a Citadella, 1898. (MMKM TFGY 4831)