Növekvő város



A galéria megnyitásához kattintson a képre




Budapestet közelítőleg észak-déli irányban szeli át Európa második leghosszabb folyama, a Duna. A folyam középső, Kárpát-medencei szakaszának egyik legkedvezőbb átkelőhelye a budai hegyek és a pesti síkság, a két elődtelepülés történelmi központja között található, ami jelentősen elősegítette a városok fejlődését. A mai Budapest története az ősidőktől fogva összekapcsolódott a folyammal, a folyamon való átkeléssel, és a jó átkelési lehetőség miatt távoli vidékek felől itt összefutó utakkal.


A folyón való átkelést a római kortól egészen 1849-ig ideiglenes összeköttetések, építmények biztosították: a középkorban a rév, a 16–17. századi török hódoltság idején és 18. század utolsó harmadától a hajóhíd. Az 1849-re elkészült Lánchídtól máig a folyó főága fölött összesen kilenc állandó közúti és két vasúti híd épült meg.
E hidak ma is kulcsfontosságú elemei Budapest közlekedésének, integráns részei sugaras-gyűrűs városszerkezetének. Két metróvonalat kivéve máig e hidak bonyolítják le a kétmilliós nagyváros két fele közötti forgalmat, valamint az igen nagy belföldi és nemzetközi tranzitforgalmat is. E hidak azonban nem pusztán közlekedési műtárgyak – egyúttal a budapesti építészeti örökség legfontosabb, szimbolikus jelentőségű darabjai közé is tartoznak, a városkép meghatározó elemei.

A Duna Budapestnél már tekintélyes, 300 méternél szélesebb folyó, így minden egyes állandó Duna-híd építése komoly kihívást jelentett, innovatív mérnöki munkát igényelt. A magyar főváros hídjain a tervezőmérnökök a tartórendszerek és szerkezeti formák csaknem valamennyi fajtáját felvonultatták, így azok az esztétikai és műszaki megoldások olyan széles skáláját nyújtják, amilyennel kevés más folyóparti nagyvárosban találkozhatunk.


A budapesti hidak sorsa összefonódott a város és az ország történetével: az első állandó híd, a Lánchíd megépítése a 19. század közepi polgári átalakulás mérföldköve volt: a közrendűek mellett itt először a nemeseknek is vámot kellett fizetniük az átkelésért. A 19. századvég dinamikus nagyvárosi fejlődésének, prosperitásának jelképes alkotásai voltak az uralkodópárról elnevezett Ferenc József és Erzsébet hidak. Budapest dunai látképe, a visszavonuló német hadsereg által a II. világháború végnapjaiban felrobbantott hidak romjaival a háború rettenetes pusztításának is erőteljes jelképévé vált. Az 1960-as évekre újjáépített hidakhoz az 1990-es évektől három új Duna-híd csatlakozott – kettő már a várost elkerülő útgyűrű részeként.
Kiállításunkon ennek a sokszínű történetnek, a város, a városlakók és a hidak egymásra való hatásának megismerésére invitáljuk a látogatókat!



Híd neve Tervező Szerkezet Hossza
Lánchíd / Széchenyi lánchíd William Tierney Clark háromnyílású, kőpilléres, merevítőtartós függőhíd 380 m
Margit híd Ernest Gouin hatnyílású, felsőpályás, kétcsuklós ívhíd, középen egynyílású szárnyhíddal 607 m
Összekötő vasúti híd valószínűleg Feketeházy János rácsos acélhíd 472 m
Ferenc József (Szabadság) híd Feketeházy János háromnyílású, konzoltartós, rácsos vasszerkezetű híd 333 m
Újpesti vasúti híd Societa Nationale delle Ufficine di Savigliane rácsos acélhíd 673 m
Erzsébet (lánc)híd Czekelius Aurél, Nagy Virgil egynyílású, acélpilonos lánchíd 378 m
Horthy Miklós híd / Petőfi híd Álgyay-Hubert Pál háromnyílású felsőpályás rácsos gerendahíd 514 m
Kossuth híd dr. Mistéth Endre részben fa, részben acél szerkezetű, hegesztett főtartókkal készült acél rácstartós híd 355 m
Árpád (Sztálin) híd dr. Széchy Károly tömör gerinclemezes, többtámaszú gerendatartó szerkezetű, felsőpályás híd 928 m
Erzsébet (kábel)híd Sávoly Pál háromnyílású, merevítő-tartós függőhíd 378 m
Hárosi (Deák Ferenc) híd dr. Sigrai Tibor (UVATERV) felsőpályás, ferde gerincű, egycellás szekrénykeresztmetszetű öszvérhíd 770 m
Lágymányosi (Rákóczi) híd dr. Sigrai Tibor (UVATERV) felsőpályás acél gerendahíd 495 m
Megyeri híd Hunyadi Mátyás (Unitef-Céh) A Szentendrei-Duna felett acél gerendahíd, a Duna főága felett ferdekábeles acélhíd, az árterek és a sziget felett feszített vasbeton 1862 m



Térképek


Buda és Pest belterületének szabályozási térképe, amelyen a már megépült Lánchíd, illetve a tervezett Margit híd, a Nagykörút és a Sugár út (ma Andrássy út) vonala látható. A későbbi Ferenc József és Erzsébet híd helyén rév közlekedett, 1873. (BFL XV.16.e.251/cop49)

Budapest két világháború között készült térképén a Horthy Miklós híd már áll, de az Árpád híd még csak tervezettként szerepel, 1945. (BFL XV.16.e.251/096)

Budapest idegenforgalmi térképe a rendszerváltás előtt megépült hidakat ábrázolja, 1989. (BFL XV.16.g.201/19)

Budapest 1970. évi rendezési terve északon az Újpesti vasúti híd mellett, délen az Összekötő vasúti híd mellett, illetve a Gubacsi út - Illatos út vonalában létesítendő új közúti hidakkal számolt. Ezek közül csak a második épült meg Lágymányosi, majd Rákóczi híd néven. Északon és délen a városhatárhoz közelebb létesültek hidak több évtizeddel később. 1970. (BFL XV.16.g.201/cop41)

Budapest a napjainkig megépült hidakkal, 2008.
(BFL XV.16.g.201/cop42)

1849

A Lánchíd átadása

1876

A Margit híd átadása

1877

Az Összekötő Vasúti híd átadása

1896

A Ferenc József (Szabadság) híd átadása
Az Újpesti vasúti híd átadása

1900

A Margit híd szárnyhídjának átadása

1903

Az Erzsébet (lánc)híd átadása

1937

A Horthy Miklós (Petőfi) híd átadása

1939–1943

Az Árpád híd építése megkezdődik

1944. november 4.

A Margit híd pesti nyílása felrobbant

1944. december 29.

A vasúti hidak felrobbantása

1945. január 14–18.

A közúti hidak felrobbantása

1945–1946

Ideiglenes hidak épülnek

1946. március

A félállandó Kossuth híd átadása

1946. augusztus 20.

Az újjáépített Szabadság híd átadása

1946. október 31.

Félállandó „K”-híd megnyitása az Összekötő vasúti hídon

1947. november 16.

Megnyílik a Margit híd déli oldala

1948. augusztus 1.

Teljes szélességében megnyílik a Margit híd

1949. november 20.

Az újjáépített Széchenyi lánchíd átadása

1950. november 7.

A Sztálin (Árpád) híd átadása

1952. november 25.

Az újjáépített Petőfi híd megnyitása

1955

Az Újpesti vasúti híd átadása

1960

A Kossuth híd szerkezetének lebontása

1964

Az Erzsébet (kábel)híd átadása

1990

A Hárosi (Deák Ferenc) híd átadása

1995

A Lágymányosi (Rákóczi híd) átadása

2008

A Megyeri híd átadása