1849
A Lánchíd átadása
A galéria megnyitásához kattintson a képre
Budapestet közelítőleg észak-déli irányban szeli át Európa második leghosszabb folyama, a Duna. A folyam középső, Kárpát-medencei szakaszának egyik legkedvezőbb átkelőhelye a budai hegyek és a pesti síkság, a két elődtelepülés történelmi központja között található, ami jelentősen elősegítette a városok fejlődését. A mai Budapest története az ősidőktől fogva összekapcsolódott a folyammal, a folyamon való átkeléssel, és a jó átkelési lehetőség miatt távoli vidékek felől itt összefutó utakkal.
A folyón való átkelést a római kortól egészen 1849-ig ideiglenes összeköttetések, építmények biztosították: a középkorban a rév, a 16–17. századi török hódoltság idején és 18. század utolsó harmadától a hajóhíd. Az 1849-re elkészült Lánchídtól máig a folyó főága fölött összesen kilenc állandó közúti és két vasúti híd épült meg.
E hidak ma is kulcsfontosságú elemei Budapest közlekedésének, integráns részei sugaras-gyűrűs városszerkezetének. Két metróvonalat kivéve máig e hidak bonyolítják le a kétmilliós nagyváros két fele közötti forgalmat, valamint az igen nagy belföldi és nemzetközi tranzitforgalmat is. E hidak azonban nem pusztán közlekedési műtárgyak – egyúttal a budapesti építészeti örökség legfontosabb, szimbolikus jelentőségű darabjai közé is tartoznak, a városkép meghatározó elemei.
A Duna Budapestnél már tekintélyes, 300 méternél szélesebb folyó, így minden egyes állandó Duna-híd építése komoly kihívást jelentett, innovatív mérnöki munkát igényelt. A magyar főváros hídjain a tervezőmérnökök a tartórendszerek és szerkezeti formák csaknem valamennyi fajtáját felvonultatták, így azok az esztétikai és műszaki megoldások olyan széles skáláját nyújtják, amilyennel kevés más folyóparti nagyvárosban találkozhatunk.
A budapesti hidak sorsa összefonódott a város és az ország történetével: az első állandó híd, a Lánchíd megépítése a 19. század közepi polgári átalakulás mérföldköve volt: a közrendűek mellett itt először a nemeseknek is vámot kellett fizetniük az átkelésért. A 19. századvég dinamikus nagyvárosi fejlődésének, prosperitásának jelképes alkotásai voltak az uralkodópárról elnevezett Ferenc József és Erzsébet hidak. Budapest dunai látképe, a visszavonuló német hadsereg által a II. világháború végnapjaiban felrobbantott hidak romjaival a háború rettenetes pusztításának is erőteljes jelképévé vált. Az 1960-as évekre újjáépített hidakhoz az 1990-es évektől három új Duna-híd csatlakozott – kettő már a várost elkerülő útgyűrű részeként.
Kiállításunkon ennek a sokszínű történetnek, a város, a városlakók és a hidak egymásra való hatásának megismerésére invitáljuk a látogatókat!
Híd neve | Tervező | Szerkezet | Hossza |
---|---|---|---|
Lánchíd / Széchenyi lánchíd | William Tierney Clark | háromnyílású, kőpilléres, merevítőtartós függőhíd | 380 m |
Margit híd | Ernest Gouin | hatnyílású, felsőpályás, kétcsuklós ívhíd, középen egynyílású szárnyhíddal | 607 m |
Összekötő vasúti híd | valószínűleg Feketeházy János | rácsos acélhíd | 472 m |
Ferenc József (Szabadság) híd | Feketeházy János | háromnyílású, konzoltartós, rácsos vasszerkezetű híd | 333 m |
Újpesti vasúti híd | Societa Nationale delle Ufficine di Savigliane | rácsos acélhíd | 673 m |
Erzsébet (lánc)híd | Czekelius Aurél, Nagy Virgil | egynyílású, acélpilonos lánchíd | 378 m |
Horthy Miklós híd / Petőfi híd | Álgyay-Hubert Pál | háromnyílású felsőpályás rácsos gerendahíd | 514 m |
Kossuth híd | dr. Mistéth Endre | részben fa, részben acél szerkezetű, hegesztett főtartókkal készült acél rácstartós híd | 355 m |
Árpád (Sztálin) híd | dr. Széchy Károly | tömör gerinclemezes, többtámaszú gerendatartó szerkezetű, felsőpályás híd | 928 m |
Erzsébet (kábel)híd | Sávoly Pál | háromnyílású, merevítő-tartós függőhíd | 378 m |
Hárosi (Deák Ferenc) híd | dr. Sigrai Tibor (UVATERV) | felsőpályás, ferde gerincű, egycellás szekrénykeresztmetszetű öszvérhíd | 770 m |
Lágymányosi (Rákóczi) híd | dr. Sigrai Tibor (UVATERV) | felsőpályás acél gerendahíd | 495 m |
Megyeri híd | Hunyadi Mátyás (Unitef-Céh) | A Szentendrei-Duna felett acél gerendahíd, a Duna főága felett ferdekábeles acélhíd, az árterek és a sziget felett feszített vasbeton | 1862 m |
![]() |
---|
Budapest a napjainkig megépült hidakkal, 2008. |
A Lánchíd átadása
A Margit híd átadása
Az Összekötő Vasúti híd átadása
A Ferenc József (Szabadság) híd átadása
Az Újpesti vasúti híd átadása
A Margit híd szárnyhídjának átadása
Az Erzsébet (lánc)híd átadása
A Horthy Miklós (Petőfi) híd átadása
Az Árpád híd építése megkezdődik
A Margit híd pesti nyílása felrobbant
A vasúti hidak felrobbantása
A közúti hidak felrobbantása
Ideiglenes hidak épülnek
A félállandó Kossuth híd átadása
Az újjáépített Szabadság híd átadása
Félállandó „K”-híd megnyitása az Összekötő vasúti hídon
Megnyílik a Margit híd déli oldala
Teljes szélességében megnyílik a Margit híd
Az újjáépített Széchenyi lánchíd átadása
A Sztálin (Árpád) híd átadása
Az újjáépített Petőfi híd megnyitása
Az Újpesti vasúti híd átadása
A Kossuth híd szerkezetének lebontása
Az Erzsébet (kábel)híd átadása
A Hárosi (Deák Ferenc) híd átadása
A Lágymányosi (Rákóczi híd) átadása
A Megyeri híd átadása